Polar analyseert 6 miljoen nachten om de slaapgewoonten inzichtelijk te maken bij sporters

Slapen, buiten het feit dat het heerlijk is ook nog eens erg belangrijk voor een sporter.
Belangrijk om genoeg en goed te slapen, het bevordert oa je herstel.
Dit is een goed artikel om eens na te lezen over slapen en topsporters.
De Polar sporthorloges hebben een slaap registratie  (de Polar Sleep Plus) op oa de Polar M430.
Doordat al die gegevens geupload worden online kan Polar goed in kaart brengen hoe wij nu slapen en dat levert leuke cijfers en weetjes op.

Men heeft meer dan 6 miljoen nachten geanalyseerd bij Nederlanders en 27 andere nationaliteiten. Zo verkreeg het Finse bedrijf unieke inzichten in de slaapgewoonten wereldwijd en ontdekte het weekend- en weekdagpatronen, verschillen tussen mannen en vrouwen, gemiddelde slaaponderbrekingen en nog veel meer.
Slaapinzichten wereldwijd
Een goede nachtrust bestaat uit lange, ononderbroken slaapsegmenten. Het volgen van je slaap biedt, na verloop van tijd, inzicht in individuele patronen en basislijnen, waardoor je je slaapgewoonten kunt veranderen. Hieronder een aantal inzichten op basis van 6 miljoen nachten aan verzamelde Polar Sleep Plus data:

  • De gemiddelde wereldwijde slaapduur is 7 uur en 22 minuten, waarbij Estland het langst slaapt met 7 uur en 36 minuten en Japan het minst met 6 uur en 33 minuten.
  • Vrouwen over de hele wereld slapen langer en beter dan mannen, gemiddeld 7 uur en 35 minuten, 22 minuten langer dan mannen.
  • De leeftijdsgroep die zonder onderbrekingen het meest gezond slaapt, zijn 18-29-jarigen, die gemiddeld 7 uur werkelijke slaaptijd registreren. De 40-64-jarigen noteren wereldwijd de minste slaaptijd op 6 uur en 50 minuten.
  • Finnen scoren het hoogste op de beste slaapcontinuïteit met een score van 3,4 uit 5 (vijf vertegenwoordigt een zeer continue slaap). China scoort als laatste met een score van 2,7 wat wijst op een vrij gefragmenteerde slaap.
  • Hong Kong en Spanje zijn de nachtbrakers van de wereld, die respectievelijk om 0:52 uur en 0:45 uur in slaap vallen. Zuid-Afrikanen gaan het vroegst naar bed om 22:45 uur. Maar ze zijn ook het vroegst uit de veren om 6:06 uur.

Slaapgewoonten van de Nederlandse man en vrouw
Gemiddeld gaan Nederlandse vrouwen iets eerder slapen dan mannen en slapen ze 21 minuten langer, waarbij ze 7 uur en 41 minuten slapen in plaats van 7 uur en 20 minuten voor mannen. Over het algemeen worden Nederlandse mannen iets eerder wakker dan vrouwen, respectievelijk om 7:19 uur en 7:26 uur ’s ochtends.
Nederlandse slaapgewoonten tijdens weekdagen en weekenddagen
Gedurende de week gaan Nederlanders gemiddeld om 23:41 uur naar bed en staan ze om 7:03 op, met een totaal van 7 uur en 22 minuten slaaptijd. In het weekend slapen Nederlanders gemiddeld 26 minuten meer, de bedtijd schuift op naar 0:17 uur en de ochtend start niet eerder dan 8:07 uur.
Actuele slaaptijd en slaapcontinuïteit van de Nederlander
Over het algemeen ervaart de Nederlander een redelijk continue nachtrust met een gemiddelde van 3,2 uit 5 op de continuïteitsschaal van Polar. Gemiddeld ervaart de Nederlander 22.8 korte onderbrekingen gedurende de nacht en 5,2 lange onderbrekingen. Hoewel de gemiddelde slaaptijd van de Nederlander 7 uur en 3 minuten is, als Polar de onderbrekingen mee neemt, verschuift de actuele slaaptijd naar 6 uur en 59 minuten.
(bron – polar.nl)

 

Dit bericht is geplaatst in Medische info en tips met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *